Warsztaty z biznesem w formule World Café

W dniu 30 maja br. o godzinie 10:00 w auli im. Kazimierza Lepszego w budynku rektoratu Uniwersytetu Śląskiego przy ulicy Bankowej 12 w Katowicach odbyło się spotkanie poświęcone prezentacji najnowszych inicjatyw Uniwersytetu Śląskiego oraz oczekiwaniom otoczenia biznesowego względem naszej uczelni.

Głównym celem wydarzenia było poznanie opinii środowiska biznesu na temat kierunków rozwoju Uniwersytetu Śląskiego i wsłuchanie się w jego potrzeby na drodze poszerzenia współpracy pomiędzy nauką a gospodarką.

Spotkanie zostało przeprowadzone w oryginalnej formule pracy warsztatowej metodą World Café. Dzięki moderacji trenerów z Grupy HR Masters i dobrej atmosferze wspierane było zaangażowanie uczestników w rozmowy na ważne dla nich tematy, sprzyjano wymianie informacji i określeniu wzajemnych potrzeb i oczekiwań. Wydarzenie oparte było na jednoczesnej pracy warsztatowej w wyznaczonych obszarach przez uczestników podzielonych na grupy. Po określonym czasie następowała zamiana. Każda grupa pracowała w określonych obszarach (badania, kształcenie, współpraca z pracodawcami – rynek pracy, transfer wiedzy) według wcześniej ustalonego planu. Efektem pracy każdej grupy był raport stanowiący podsumowanie pracy grupy oraz punkt wyjścia do dalszej współpracy na linii Uczelnia-Biznes.

W trakcie spotkania zaproszeni goście mieli więc możliwość aktywnego udziału oraz:

  • zapoznania się z wizją i planami działania Uniwersytetu Śląskiego,

  • zasygnalizowania istotnych tematów i problemów,

  • przekazania informacji zwrotnej na temat dotychczasowej współpracy na linii Uczelnia-Biznes.

Uczestnikami warsztatów byli przedstawiciele sektora małych i średnich przedsiębiorstw oraz dużych spółek zlokalizowanych w woj. śląskim, przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego, funduszy inwestycyjnych, instytucji otoczenia biznesu oraz pracownicy Biura Karier UŚ, Biura Współpracy z Gospodarką UŚ i spółki celowej Uniwersytetu – SPIN-US Sp. z o.o.

Wśród najważniejszych wniosków, wypracowanych w poszczególnych obszarach tematycznych, na szczególną uwagę zasługują:

W obszarze „BADANIA”:

Zebrane pomysły/inspiracje/sugestie:

  • Uczelnia jako lider nowych trendów oraz promotor wzorców współpracy;
  • Uczelnia jako podmiot pośredniczący i wspomagający kontakty międzynarodowe na linii biznes-świat nauki (inicjujący wydarzenia, grupy projektowe, angażujący R+B firm);
  • Aspekty związane z funkcjonowaniem gmin, metropolii, w tematyce człowiek - jakość życia;
  • Wyznaczanie konkretnych osób odpowiedzialnych za kontakt – stworzenie bazy kontaktów;
  • Aspekty psychologii pracy i organizacji, doradztwo (PS, UE) – aktywność uczelni względem biznesu;
  • Częstsze kontakty i wymiana informacji (zwłaszcza w przypadku zmian personalnych), zwiększenie otoczki medialnej – promocja możliwości uczelni wśród świata biznesu;
  • Dążenie do dużego zaangażowania wszystkich członków zespołu badawczego;
  • Nastawienie na cel biznesowy podczas planowania badań;
  • Ustalanie reguł współpracy na początkowych jej etapach (m.in. publikacje naukowe);
  • Szybsze reagowanie ze strony uczelni względem potrzeb biznesu;
  • Osoby dedykowane do pośredniczenia z firmą zewnętrzną – stały i łatwy kontakt;
  • Forma kontaktu: elektroniczne/zdalnie;
  • Kreowanie tematów badań na potrzeby projektów;
  • Regulacja aspektów prawnych przed rozpoczęciem współpracy (standardy ustalone przez uczelnię);
  • Wzajemne konsultacje w zakresie potrzeby i zakresu badań – stworzenie przestrzeni (relacje biznesowe/networking/spotkania/konferencje/warsztaty);
  • Wspólna praca nad innowacjami;

 

W obszarze „TRANSFER WIEDZY”:

Zebrane pomysły/inspiracje/sugestie:

  • Wparcie w formalnościach oraz zmniejszenie biurokratyzacji (czas reakcji, uczelnia jako lider R+D);
  • Otwarcie na nowoczesne technologie i szerokie konsultacje z biznesem;
  • Udział pracodawców w tworzeniu, modyfikacji programów kształcenia;
  • Brak czytelnej informacji biznesowej na stronie www;
  • Informacje firm o targach, warsztatach docierają zbyt późno;
  • Wykorzystanie możliwości większej skali: kilka firm sponsoruje projekt B+R;
  • Przeniesienie praw autorskich - podział ryzyka proporcjonalnie do ryzyka wdrożenia (standardy, ustalenia stałe);
  • Materiały informacyjne dotyczące realizowanych projektów dedykowane dla branży (odpowiednia i szybka dystrybucja);
  • Problem: brak miękkich kompetencji u studentów – komunikacja, brak samodzielności, praca w grupie;

 

W obszarze „RYNEK PRACY”:

Zebrane pomysły/inspiracje/sugestie:

  • Oczekiwania pracodawców: konkretny profil absolwenta oraz kompetencje językowe/interpersonalne;
  • Stworzenie platformy współpracy pomiędzy studentami różnych specjalizacji (Diversity = innowacyjność);
  • Nacisk na studia dualne – inicjatywa i promocja ze strony uczelni;
  • Rozwój kompetencji miękkich u studentów (dedykowane programy, szkolenia, element programów nauczania);
  • Edukacja: specyfika poszczególnych sektorów (pokazanie możliwości) na różnych wydziałach;
  • Kontakt ze studentem/kandydatem już od początku kształcenia – stała obecność pracodawców na uczelni;
  • Budowanie świadomości na temat funkcjonowania rynku pracy oraz rozwój postaw przedsiębiorczych wśród studentów;
  • Uczestnictwo firm w zajęciach dydaktycznych;
  • Utrzymanie wysokiego poziomu kształcenia;
  • Stopniowanie zaawansowania programów stażowych (staże min. 3 miesiące);
  • Zacieśnienie współpracy uczelnie-biznes przy kształceniu studentów – cel: studia praktyczne;
  • Podniesienie świadomości potrzeb i kompetencji przyszłych pracowników, a w efekcie tworzenie nowoczesnych programów szkoleń  - zwiększenie świadomości również wśród studentów (pokazanie specyfiki praktyki zawodowej);
  • Wprowadzenie certyfikacji językowej;
  • Wprowadzenie certyfikatów potwierdzających kompetencje praktyczne (narzędzia przydatne w codziennej pracy np. excel);
  • Organizacja na uczelni działań mających na celu zmotywowanie młodych ludzi do podjęcia wartościowych staży;
  • Wyłanianie talentów i kontaktowanie ich z konkretnymi pracodawcami (rola kół naukowych itp.) - promowanie „tych, którzy chcą i potrafią”;
  • Zbudowanie bazy studentów zainteresowanych współpracą z pracodawcami;
  • Organizacja branżowych targów pracy (zawężenie specjalizacji, eventy dedykowane). Cel: pokazanie realnego zapotrzebowania na rynku pracy w danej branży;
  • Konkursy dedykowane jednemu przedsiębiorcy (ukierunkowane kompetencyjnie, rekrutacja polegająca na rozwiązaniu konkretnego problemu);

 

W obszarze „KSZTAŁCENIE”:

Zebrane pomysły/inspiracje/sugestie:

  • Realny wpływ biznesu na program nauczania poprzez: prowadzenie zajęć, wykłady, laboratoria, ćwiczenia, dni otwarte (wykorzystanie case studies z udziałem pracodawców);
  • Zajęcia prowadzone przez praktyków (biznes) – min. 10% czasu na dany przedmiot;
  • Dedykowane kierunki kształcenia;
  • Wyłanianie i większe zaangażowanie „talentów” na uczelni;
  • Przygotowanie matrycy / oferty Uczelni vs potrzeby firm;
  • Przekazywanie wiedzy teoretycznej w połączeniu z praktyczną praca projektową, rozwijaniem umiejętności miękkich (praca zespołowa, rozwiązywanie problemów, komunikacja);
  • Praca nad motywacją i higieną pracy na etapie kształcenia;
  • Praktyki zawodowe vs wizyty studyjne;
  • Staże 3/6 miesięczne (częściowo płatne ze strony zainteresowanych firm);
  • Nauka przedsiębiorczości (w praktyce);
  • Organizacja i prowadzenie projektów zespołowych – kompetencje miękkie, interdyscyplinarność projektów;
  • Grupy robocze ds. kształcenia (przedstawiciele biznesu i uczelni);

 

Potrzeby:

  • studenci chętni do dalszej nauki i rozwoju, zmotywowani, odpowiedzialni, zaangażowani,
  • wyższe kompetencje językowe (C1),
  • praktyki płatne min. 3 miesiące,
  • udział firm w procesie rekrutacji na uczelnie à współpraca uczelni i pracodawców na etapie szkoły średniej,
  • zaangażowanie biznesu w program Erasmus,
  • realna wymiana informacji – kluczowe kompetencje przyszłych pracowników.

 

Przeprowadzone warsztaty stanowiły część działań realizowanych w ramach projektu „ProspectUS – Strategia Doskonałości – Uczelnia Badawcza”, w którym władze Uniwersytetu Śląskiego prowadziły przekrojową analizę potencjału ludzkiego, badawczego, edukacyjnego uczelni, a także jej otoczenia społeczno-gospodarczego, służącą wzmocnieniu pozycji badawczej Uniwersytetu.

Działania te podyktowane są wejściem w życie nowej ustawy „Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce”, na podstawie której Uniwersytet Śląski w Katowicach prowadzi obecnie intensywne działania dostosowujące uczelnię do nowych warunków funkcjonowania.

Dziękujemy za udział!

Skróty

Biuletyn Informacji Publicznej
Copyright © 2001-2024
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Wszelkie prawa zastrzeżone.