Zmiany w zakresie działalności komercjalizacyjnej - tzw. mała ustawa o innowacyjności

1 stycznia 2017 r. weszła w życie Ustawa z dn. 4 listopada 2016 r. o zmianie niektórych ustaw określających warunki prowadzenia działalności innowacyjnej, nazywana "małą ustawą o innowacyjności".

 

Ustawa przewiduje zmiany w zakresie:

  1. ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  2. ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych;
  3. ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 roku o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa;
  4. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa;
  5. ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku – Prawo ochrony środowiska;
  6. ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym;
  7. ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 roku o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju;
  8. ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 roku o Polskiej Akademii Nauk;
  9. ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 roku o zasadach finansowania nauki;
  10. ustawy z dnia 25 września 2015 roku o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności.

 

Opis najistotniejszych zmian z punktu widzenia działalności komercjalizacyjnej:

- zniesienie opodatkowania aportu własności intelektualnej i przemysłowej [do przychodów nie zalicza się nominalnej wartości udziałów (akcji) w spółce kapitałowej objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci komercjalizowanej własności intelektualnej wniesiony przez podmiot komercjalizujący];

- umożliwienie tworzenia przez uczelnię więcej niż jednej spółki celowej

- modyfikacja w procedurze „uwłaszczenia naukowców”, czyli zasad nabycia przez nich praw do wyników badań naukowych lub prac rozwojowych oraz know-how; pracownik przekazując uczelni informację o wynikach ma możliwość złożenia (w ciągu 14 dni) oświadczenia o zainteresowaniu nabyciem praw do tych wyników. W przypadku złożenia oświadczenia uczelnia w ciągu 3 miesięcy musi przeprowadzić procedurę wydania decyzji o komercjalizacji lub rezygnacji z komercjalizacji.

W przypadku niezłożenia oświadczenia procedura podejmowania decyzji w sprawie komercjalizacji nie zostanie uruchomiona. Wprowadzone rozwiązania znacznie ogranicza formalności, jakie musiały być prowadzone w związku z  podejmowaniem decyzji o komercjalizacji w każdym przypadku zgłoszenia wyników i jednoczesnym minimalnym zainteresowaniem naukowców nabywaniem praw do wyników;

- wydłużenie okresu, w jakim naukowcom przysługiwać będzie prawo do udziału w korzyściach z komercjalizacji; zniesione zostało obowiązujące dotąd ograniczenie czasowe, zgodnie z którym udział twórcy lub uczelni w korzyściach z komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych trwał wyłącznie przez okres 5 lat od osiągnięcia pierwszych korzyści;

- modyfikacja maksymalnej wysokości wynagrodzenia jakie twórca uiszcza na rzecz uczelni w przypadku nabycia praw w drodze tzw. „uwłaszczenia naukowców”; dotychczas było to nie więcej niż 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującego na dzień zawarcia umowy; obecnie jest to nie więcej niż 5% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za pracę w gospodarce narodowej w roku poprzednim, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego;

- wprowadzenie reguły zakładającej, że właścicielem wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego oraz autorskich praw majątkowych powstałych w wyniku wykonania projektu dotyczącego badań naukowych lub prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, finansowanych przez NCBiR, jest Skarb Państwa reprezentowany przez podmiot wskazany w umowie o wykonanie i finansowanie projektu, jeżeli umowa ta tak stanowi;

- zapewnienie finansowania działań związanych z komercjalizacją wyników badań naukowych i prac rozwojowych – wprowadzono zapisy do ustawy o zasadach finansowania nauki: (a) na działania związane z komercjalizacją wyników badań naukowych i prac rozwojowych, polegające na analizie potrzeb rynku, stanu techniki, możliwości ochrony patentowej efektów tej działalności oraz opracowaniu projektów komercjalizacji, jednostka naukowa przeznacza nie mniej niż 2% środków finansowych przyznanych na utrzymanie potencjału badawczego oraz (b) podstawowa jednostka organizacyjna uczelni, w której utworzono centrum transferu technologii zgodnie z art. 86 ustawy PSW, z przyznanych środków finansuje działania centrum w tym zakresie.

Skróty

Biuletyn Informacji Publicznej
Copyright © 2001-2024
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Wszelkie prawa zastrzeżone.